Fremtidens kundeservice er her

Kundeservice kan være akilleshælen til mange bedrifter. Dette kan være bristepunktet for om en kunde ønsker å forbli kunde eller lete etter andre løsninger som kan gi dem bedre hjelp underveis. Det kan være mange grunner til at man kontakter kundeservice, og kanskje det noen ganger er så komplisert at det vil ta dager å få tak i et svar. 

 

Uansett hvor komplisert svaret er og hvor lang tid det tar for å informere kunden på en tilstrekkelig måte, er det uhyre viktig med et raskt svar om at man er på saken, samt oppdateringer underveis. Det er her en AI-trent chatbot kan gjøre underverker for din bedrift for å yte god kundeservice, som du blant annet kan oppnå med Lime Chat via CRM systemet til Lime. La oss se nærmere på det.

Hvordan fungerer en chatbot?

En chatbot er en programvare med forhåndsinnstilte svar for å svare på brukeres spørsmål via innlærte svar. Den kan trenes opp til å komme med mest mulig nyttige svar for brukerne, og jo mer den er i bruk, jo bedre vil den over tid bli på å skape relevante svar. Den lærer av av alle samtalene den har over tid med hjelp av algoritmer, maskinlæring og NLP, som står for Natural Language Processing. 

 

Det finnes flere leverandører på markedet som sørger for fullstendige og korrekte svar via live chat. En av disse er Userlike som ser på muligheten for å implementere det kraftige AI-vektøyet ChatGPT for å optimalisere chatbot for bedrifter og samtidig bevare både trygghet og nøyaktighet. Ved å bruke AI som en del av en chatbot, får man mer personlige svar, nesten som en ordentlig samtale.

Hvorfor bruke en chatbot?

Det finnes mange gode grunner til å bruke en chatbot for din bedrift. For det første vil det spare deg for mye tid og penger. En chatbot vil være en god ressurs for bedriften, fordi den kan svare kundene på henvendelser uansett hvilken tid det er på døgnet. Den kan assistere kundene med rutinemessige henvendelser og gi raske svar for kundene.

 

Det vil være til bedre kundetilfredshet, noe som er med på å skape lange kundeforhold av høy kvalitet. En godt trent AI chatbot kan dessuten føre til kundetilpassede anbefalinger og bygge opp kundeprofiler. Dette igjen vil gi mye mer personlig tilpassede kundeopplevelser. Alt i alt er fremtidens kundeservice allerede godt i gang, og nå gjelder det for bedrifter å henge seg med på trenden.